Webinar De buyer group: Duurzame wegverhardingen

02-06-2022 286 keer bekeken

Publieke opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor vrijwel de gehele afname in de asfaltketen. Dit biedt kansen voor de overheid om sterk op duurzaamheid te sturen.

In een buyer group zetten publieke en private opdrachtgevers zich samen in voor het verduurzamen van een product. In dit webinar ziet u 3 presentaties vanuit de buyer group Duurzame Wegverhardingen.

In de buyer group Duurzame Wegverhardingen werken 5 publieke opdrachtgevers – Rijkswaterstaat (RWS) en de provincies Noord-Holland, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel – samen aan de marktvisie en inkoopstrategie om wegverhardingen structureel duurzaam in te kopen. Lisan van Loon, trekker van de buyer group vanuit Rijkswaterstaat, vertelt over de doelstellingen.

Martijn Weening, adviseur Duurzaamheid, Provincie Noord-Holland, licht toe hoe voorbeeldteksten van de buyergroup de provincie in staat stelden om duurzaam asfalt nog evenwichtiger uit te vragen. “Hierbij hanteren we het ‘wortel en de stok’-principe. Door de combinatie van eisen en gunningscriteria stimuleer je de koplopers, en voorkom je dat je nog met onduurzaam asfalt werkt.“

Robert Rouwenhorst, coördinator Duurzaamheid bij Provincie Gelderland, geeft praktische do’s en don’ts hoe gemeenten zelf duurzaam asfalt kunnen inkopen. Ook gemeenten die niet direct met milieukostenindicatoren aan de slag willen, kunnen al samen met de uitvoerder werken aan verduurzaming, bijvoorbeeld door een kleine aanpassing in het contract. 

Klik hier om dit webinar terug te kijken

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.