De Rotterdammer moet immers kunnen blijven rekenen op goed functionerende parkeervoorzieningen in een gastvrije en bereikbare stad.
Gemiste kans
De gemeente Rotterdam beheert 16 openbare garages, 32 stallinggarages, 4 P+R-terreinen, 1 parkeerterrein en meer dan 500 bijbehorende technische installaties. Marc Roosenschoon, assetmanager parkeervoorzieningen: “Het dagelijks beheer en
onderhoud van onze assets verliep prima, maar gezien de snelle ontwikkelingen in mobiliteit, duurzaamheid en digitalisering zou het een gemiste kans zijn om niet te kijken naar mogelijkheden om dit nog efficiënter en doelmatiger te doen. Stilstand is achteruitgang.”
Voorbeeld
Marc Roosenschoon: “In een aantal parkeergarages was het parkeermanagementsysteem vanuit een kosten-/afschrijvingsperspectief
toe aan vervanging. Maar na een nadere analyse van de storingen en het daaraan gekoppelde ongemak voor de gebruiker, hebben we goed onderbouwd kunnen besluiten een flinke investering in een nieuw parkeermanagementsysteem uit te stellen. Ook vanuit de gedachte dat we straks beter een systeem van de nieuwe generatie kunnen kopen dat beter aansluit bij de snel veranderende behoefte van de gebruikers. We blijven uiteraard de prestaties van de huidige parkeermanagementsystemen
goed monitoren.”
Toekomstscenario’s
De toekomst van mobiliteit is ongewis. Om nog meer in de huid van de gebruiker te kruipen en een beeld te krijgen van de parkeergarage van de toekomst, staat in 2017 een scenarioanalyse op de planning. Marc Roosenschoon: “Hoe ontwikkelt de
mobiliteitsmarkt zich op lange termijn? Welke technologieën worden leidend? Wat kunnen parkeervoorzieningen bijdragen aan duurzaamheid? Wie weet heeft straks iedereen een zelfrijdende auto. Of kunnen we dankzij de digitalisering overgaan op
persoonsgebonden abonnementen waardoor slagbomen overbodig worden.” Antwoord op deze vragen gaat zorgen voor een toekomstbestendig beheer van Rotterdamse parkeergarages.
Zie hier het volledige artikel.