Het doel van Operatie Steenbreek is om bewoners en bedrijven te enthousiasmeren om hun tuin of bedrijfstuin te vergroenen. De campagne is gericht op bewustwording van de negatieve gevolgen van verstening en de positieve effecten van groen, zoals klimaatadaptatie, bescherming van biodiversiteit en het verminderen van de risico’s van wateroverlast en hittestress.
Meerwaarde van groen
Voorzitter Wout Veldstra is verheugd dat het groene bedrijfsleven gaat aansluiten bij Operatie Steenbreek: ‘Niet alleen burgers zijn verantwoordelijk voor het tegengaan van de verstening in de tuinen. Ook woningcorporaties, bedrijven en bedrijventerreinen hebben hier een belangrijk aandeel in. Daar gaat het om nog veel grotere oppervlaktes met verharding. Een bedrijf als Donkergroen werkt voor deze doelgroepen en weet wat daar de mogelijkheden zijn, wat de positieve effecten zijn van meer groen en wat daarbij voor de klant belangrijk is.” Directeur Anja Kanters van Donkergroen beaamt dat volmondig: “Er is een enorme hoeveelheid onderzoek waaruit blijkt hoeveel meerwaarde groen oplevert. Voor klimaat, waterberging, biodiversiteit, maar ook voor het lichamelijk en geestelijk welzijn van mensen. Dat laatste betekent voor een woningcorporatie bijvoorbeeld tevredener huurders en minder overlast. Voor bedrijven heeft het een positief effect op de productiviteit van de medewerkers en draagt het bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen. Bovendien verhoogt het de waarde van het vastgoed.”
Meer informatie vindt u hier.
Zien wat Stadswerk allemaal doet rondom Groen? Kijk dan eens hier.