Utrecht ‘smart’ energiekoploper

07-12-2017

Op Future Green City 2016 vertelde Robin Berg al over de elektrische deelauto’s en laadpalen waarop energie van auto’s kon worden terug geladen.

Inmiddels zijn we een jaar verder en is de Utrechtse wijk Lombok de eerste Europese wijk waar het mogelijk is om lokaal opgewekte energie op te slaan in elektrische deelauto’s.

De koplopersrol van Utrecht bleef niet onopgemerkt. De EU wees Utrecht aan als energiekoploper in een groot internationaal onderzoeksproject.

Integreren en opschalen
Sinds februari 2017 is het in Lombok mogelijk om energie uit je autobatterij terug te laden, zodat je er een was mee kunt draaien, koffie kunt zetten of stof kunt zuigen. En zo is Lombok momenteel dé Smart Solar Charging proeftuin. In H2020-IRIS (Integrated and Replicable solution for co-creation In Sustainable cities) gaan diverse landen samenwerken rondom energieopwekking. Het project krijgt 18 miljoen euro van de EU en draait om de verduurzaming van energie en mobiliteit op wijkniveau door de inzet van ICT en betrokkenheid van bewoners. Het samenwerkingsverband van 43 partners uit zeven landen is dit najaar van start gegaan en duurt vijf jaar. Bestaande en bewezen goed functionerende technologieën uit Utrecht, Nice en Göteborg zijn geïntegreerd en opgeschaald naar wijkniveau zodat ze toepasbaar zijn in de andere koploper- en volgsteden.

Het succes van Lombok
Voor het succes van het lokale en duurzame energiesysteem op wijkniveau zijn twee dingen nodig: elektrische auto’s en een slim net dat elektriciteit kan op- en ontladen. In de regio Utrecht zijn inmiddels al vier andere Smart Solar Charging proeftuinen aangewezen: Utrecht Science Park, Houten, Stationsgebied en Driebergen-Zeist. Het Vehicle 2Grid-systeem in Lombok tackelt de twee grootste uitdagingen rondom energievoorziening: energie is niet altijd beschikbaar en, door de onregelmatige opwekking, ontstaan grote pieken op het energienet die kunnen leiden tot overbelasting van het net. Het systeem ondervangt deze met slimme laadpalen die elektrische auto’s kunnen laden met energie afkomstig van de zonnepanelen van buurtbewoners, lokale scholen en bedrijven (wat de pieken op het energienet doet afnemen). Ze laden op én ontladen. Ze geven energie terug aan het energienet op momenten dat er weinig energie beschikbaar is. De accu in één Renault Zoë (de deelauto die wordt gebruikt in het Utrechtse systeem) is groot genoeg om een huishouden één week van stroom te voorzien.

Meer informatie?
Voor meer informatie klikt u hier. Hier ziet u wat Stadswerk rondom Smart cities doet.  In onze bibliotheek Artikel teruglezen vindt u een breed scala aan artikelen over Smart cities die eerder in Stadswerk magazine verschenen.

Bekijk ook

Cookie-instellingen